Ge oss Sverige tillbaka

För 24 år sedan flydde mina föräldrar och min bror från kriget i före detta Jugoslavien. De fick lämna det liv de hade byggt upp i Bosnien, de hade precis fått ett barn, en lägenhet och de var båda duktiga advokater. Men detta rasade så fort kriget börja och de hade bara ett val - att fly. De fick välja mellan Frankrike och Sverige, jag är väldigt glad över att de valde just det här landet. Sverige var och är ett land med en öppen famn. Här fick de starta ett nytt liv. Dock gällde inte deras utbildningar här så de fick starta från noll igen. Men de kämpade sig upp och nu har de båda jobb, tre barn och ett fint radhus. 
 
Det sorgliga är dock att alla människor har inte dessa chanser som mina föräldrar hade. Det finns människor som lever i krigsområden runtom i världen och inte vet om de kommer leva dagen efter. Det finns människor som flyr enda till Sverige men inte får asyl och måste återvända till dessa otrygga länder. Det finns också människor som har kommit till Sverige och kämpat för att bygga upp ett liv här, men sedan blir de utvisade till länder som de inte har en framtid i. De flesta säger att kriminella borde utvisas istället för dessa människor. Jag säger nej till det också. Kriminella ska också få stanna och få hjälp så att de inte behöver leva ett kriminellt liv. 
 
Igår blev Sverigedemokraterna Sveriges tredje största parti. Ett främlingsfientligt parti som inte vill ge invandrare de chanser som mina föräldrar fick. Som vill utvisa de invandrare som bidrar till samhället. Det känns som att historian inte har lärt oss något. Det känns som att det är en film som spelas om och om igen. Men jag tror att rasism och främlingsfientlighet bara är okunskap. Jag har varit med om många männniskor som har varit rasister men genom att ta diskussionen med de så har de fakiskt ändrat sina åsikter. Så det finns fortfarande hopp mina vänner, skriv inte "Om ni har röstat på SD, ta bort mig som vän" på Facebook. Ta diskussionen! Kämpa! Kämpa för ett tryggt Sverige! Och glöm inte att aldrig ge upp.
 
"Ge oss Sverige tillbaka, jag snackar om hela kakan. Ge oss Sverige tillbaka, ge inte bort det till nån 
Sverigedemokrat va? Ge oss Sverige tillbaka, som det var innan de började hata.Vi tar Sverige tillbaka, vi valurnan och ute på gatan!"
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0