Men kom igen, vart kommer du ifrån egentligen?

Jag är trött på det här. Trött på att hudfärgen ska spela någon roll. Trött på att vart man kommer ifrån ska behöva forma den jag är. Varför kan jag inte bara vara Ruvejda? För jag menar jag är unik, precis som alla andra. Men alla människor har något speciellt och det har inte att göra med vart man kommer ifrån eller vilken hudfärg man har. Jag är trött på att om man är mörkhyad ska man kunna dansa, rappa och lyssna på hiphop och om man är vit ska man lyssna på rock, inte kunna dansa och ha ett jobb med hög lön. En mörkhyad person kan lika gärna lyssna på rock precis som att en vit person kan lyssna på hiphop. En mörkhyad person kanske inte kan dansa men en vit person kan. En mörkyad person kan faktiskt få en utbildning idag och skaffa sig ett jobb med hög lön utan några problem (skriver "idag" just för att det inte fanns möjlighet till det förut på grund av rasism). Jag har ingen aning om varför dessa stereotyper existerar än idag, det är liksom 2015 - ska vi inte leva vidare?
 
Jag besökte Uganda i januari och där kan jag säga att hudfärg inte spelade någon roll. Självklart undrade människor vart man kom ifrån men det var ren nyfikenhet. Jag älskar att dansa. I fyra år har jag dansat dancehall och jag tänker aldrig sluta. Det spelar inte roll hur många som säger att jag "försöker vara svart" eller att bara jamaicaner ska dansa det. Jag älskar det, jag mår bra av det och jag tycker att jag är bra på det - varför ska jag då sluta? Mitt intresse till dans är stort och så fort jag kom till skolan som vi bodde på i Uganda så letade jag efter dansare och jag hittade skolans drama-grupp. Tillsammans med de så gjorde vi koreografier, jag lärde de nya dancehall-steg och spred min kunskap om dancehall, vi tävlade mot varandra på skoj och jag fick så mycket beröm. I början var jag nervös över vad folk skulle tycka just för att jag har hört att jag "försöker vara svart" tidigare, men sen när jag ställde mig där och dansade inför ugandierna så jublade de. Det var nog den bästa publiken jag har någonsin haft. De sa att jag aldrig ska sluta dansa, för det är något jag är bra på, det är min talang. Och jag minns att någon till och med sa "you got Africa in you". Jag blev överraskad men samtidigt lycklig, här spelade det inte någon roll om jag var vit. Jag var välkommen. Dessa ugandier blev mina vänner för livet. Eller vänner är nog ett lite för svagt ord. De är som mina bröder och systrar. 
 
Men återigen, varför ska det behöva spela någon roll vart man kommer ifrån? Visst kan en kultur spela roll i hur man beter sig, men man formar sig själv också. Jag är trött på alla "black people vs white people"-klipp. Jag är trött på att bli behandlad annorlunda för att jag är vit. Jag är trött på att ständigt höra att mina vänner blir diskriminerade på grund av sin hudfärg. Det är en jävla hudfärg? Inne i din kropp har du blod och det är exakt samma färg som alla andras blod. Människan man formas som har inte någonting och göra med utsidan, det är bara ytligt. Allt finns inom dig. I ditt hjärta. I din själ. Din hudfärg ska inte spela någon roll. Vilket språk du talar ska inte spela någon roll. Du är du. Låt ingen ändra på det, aldrig. Låt Ruvejda vara Ruvejda. Jag heter Ruvejda. Det räcker. Vart jag kommer ifrån spelar ingen roll, för jag känner inte att jag tillhör något land. Att det står att min nationalitet är svensk i mitt pass spelar inte heller någon roll för det formar som sagt inte den jag är. Vad som formar mig till den jag är, det är allt jag har varit med om och hur mina föräldrar har uppfostrat mig. De har alltid sagt "älska människor för den de är, inte vart de kommer ifrån". Dessutom känner jag inte att jag har någon nationaliet alls för att jag är född i Sverige men mina föräldrar kommer från Bosnien, så jag har liksom växt upp i två kulturer samtidigt. Men jag behöver inte "tillhöra" något land. Jag kan vara jag. För jag älskar så många kulturer och allt bara samlas inom mig och bildar en Ruvejda med mer erfarenhet och kunskap och det har att göra med att jag vill lära mig, inte att mina föräldrar föddes i Bosnien och jag är född i Sverige. Stryk det bara! Jag är Ruvejda. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0